Inbound-markkinointi – 5 vinkkiä onnistumiseen

Yritysten myyntiä ja markkinointia suunniteltaessa inbound markkinointi nousee tänä päivänä yhä useammin merkittäväksi puheenaiheeksi. Ibound-markkinointi on ottanut ja tulee ottamaan tulevaisuudessa vielä lisää tilaa outbound-markkinoinnilta.

inbound-markkinointi

Mitä inbound-markkinointi on?

HubSpotin mukaan inbound-markkinointi on markkinoinnin menetelmä, jolla houkutellaan asiakkaita ja uusia potentiaalisia asiakkaita, eli ”prospekteja” tarjoamalla heille mielenkiintoisia sisältöjä. Houkuttele, sitouta ja ilahduta kuvaavat hyvin sitä, mitä inbound-markkinointi on.

1. Blogi – inbound-markkinoinnin kulmakivi

Blogipostausten ja muiden sisältöjen kirjoittaminen on yksi inbound-markkinoinnin kulmakivistä. Blogipostaukset on oiva tapa ohjata käyttäjiä esimerkiksi Googlen ja somen puolelta yrityksen verkkosivuille. Ennen blogipostauksiin siirtymistä kannattaa myös tutustua, mistä tehokkaat WordPress-verkkosivut koostuvat.

Nimittäin pelkkä kirjoittaminen ei toki riitä, jos sillä toivotaan inboundin osalta mielekkäitä tuloksia. Sisältöjen pitää olla mielenkiintoisia ja hakukoneoptimoituja. Hakukoneoptimoitu sisältö mahdollistaa sen, että käyttäjä löytää artikkelin Googlatessaan. Jos linkin otsikko ja kuvaus tuntuvat vastaavan siihen, mitä käyttäjä on etsimässä, hän saattaa klikata linkkiä. Pelkkä linkin klikkaus on vasta alku inbound-markkinointiin.

2. Inbound-markkinointi: käyttäjän koukuttaminen sivustolla

Kun käyttäjä siirtyy Google-hausta verkkosivuille lukemaan sisältöä, on inbound-markkinoijan ensimmäinen askel suoritettu. Sisällön tulisi olla myös kivasti aseteltu silmäiltäväksi, jotta käyttäjä ensivaikutelman yhteydessä jää sivustolle. Kun ensivaikutelma on onnistuttu jättämään hyvällä tavalla, on vuorossa sisältöjen arviointi. Sitä käyttäjä on toki tehnyt jo ensisilmäilyn yhteydessä – lähinnä varmaan otsikko- ja kuvatasolla. Sivusto on silmäilty nopeasti läpi ja tehty päätös jäädä lukemaan tarkemmin.

Ensimmäinen kappale on sisällöllisesti tärkein. Jos se ei ole hyvä, lukija todenäköisesti kääntyy kannoillaan ja palaa Google-hakuun etsimään parempaa sisältöä. Kun ensimmäinen kappale tempaa mukaansa, herättelee aihetta mielenkiintoisesta kulmasta ja johdattelee kohti muuta tekstiä, on yleensä onnistuttu hyvin ja lukija jää lukemaan sisältöjä pidemmäksikin aikaa.

3. Liidimagneetit yhteystietojen keräämiseen

Inbound-markkinoinnin näkökulmasta kirjoitettujen artikkelisisältöjen yhteydessä käyttäjälle tarjotaan yleensä erilaisia liidimagneetteja. Näillä magneeteilla markkinoija pyrkii tarjoamaan kosketuspisteitä, joilla lukijasta saataisiin mahdollisesti erilaista tietoa tulevaa markkinointia ajatellen.

Liidimagneettina voi toimia esimerkiksi opas, e-kirja tai sähköpostiin saapuva 5 mailin suora tietystä aiheesta. Liidimagneetti voi olla keskellä blogiartikkelia ns. ”mainoskatkona”, joka keskeyttää lukijan hetkeksi.

Vastaavasti sivuston navigoinnista voi löytyä esim. oikeasta reunasta värikäs painike ”Lataa opas”.

Myös keskeyttävät popupit ovat tuttu näky verkkosivuilla. Popup voi ilmestyä esim. 10s vierailun jälkeen, artikkelin puolivälin ylityksen jälkeen tai siinä yhteydessä, kun käyttäjä navigoi kursorilla osoitepalkkiin (sivuston yläosaan) navigoidakseen mahdollisesti pois sivustolta. Tätä kutsutaan englanniksi exit intent popupiksi.

Yleensä exit intent popupeissa tarjotaan ”viimeinen mahdollisuus” sitoutua. Siinä saatetaan esittää kysymys, jossa käyttäjää pidetään jopa vähän hölmönä, jollei hän suostu tähän. Kysymys on voitu asettaa sellaiseen muotoon, tai vastaus. Jos kysymys on esimerkiksi ”Haluaisitko kehittää inbound-markkinointiasi?”. Vastausvaihtoehdot saattavat ovat ”Kyllä!” ja ”Ei, haluan jatkaa vähemmän tehokkaasti”.

4. Sähköpostimarkkinointi

Liittyminen sähköpostimarkkinointiin tarkoittaa sähköpostiosoitteen antamista. Yleensä mailin antamisen yhteydessä annetaan samalla suostumus siihen, että käyttäjä liittyy sähköpostimarkkinointilistalle. Sähköpostimarkkinointi on yksi inbound-markkinoinnin tärkeimmistä ja myös parhaista työkaluista.

Sähköpostitse tavoitetaan nopeasti satoja tai tuhansia ihmisiä. Kun viestit on kirjoitettu hyvin, niillä todennäköisesti saadaan kiinnostusta herätettyä ja sitä kautta tietysti myös konversioita.

5. Millaista sitten on hyvä sähköpostimarkkinointi?

Se on kohderyhmää puhuttelevaa, sopivasti stimuloivaa, mutta ei kuitenkaan ärsyttävää. Monet sähköpostimarkkinointia tekevät yritykset saattavat myös tehdä sitä todella isosti. He ajattelevat, että suurin osa sähköpostilistalle liittyneistä ehkä lopettavat tilauksensa suuren mailitulvan johdosta, mutta ne jotka jäävät, muuttuvat tietyssä ajassa todellisiksi faneiksi. Ajatellaan, että laatu korvaa määrän. Ei kädenlämpöistä haaleaa suurta massaa, vaan ydinjoukko monia ostavia asiakkaita. Jokaisen sähköpostimarkkinointia tekevän inbound-markkinoijan tuleekin löytää itselle se sopiva strategia ja kultainen keskitie. Näin päästään yleensä parhaaseen lopputulokseen, kun strategia on tiedossa ja sitä noudatetaan.

Samankaltaiset artikkelit